We wtorek w naszej grupie Pani psycholog przeprowadziła zajęcia psychoedukacyjne pt. „Wypadek w przedszkolu. Jak reagować i jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?”. Celem zajęć było poszerzanie wiedzy na temat rodzajów wypadków, które mogą mieć miejsce w przedszkolu oraz sposobów reagowania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Na początku dzieci opowiadały, czym dla nich, jest wypadek i jakie wypadki mogą się wydarzyć w przedszkolu. Następnie dzieci posłuchały książki ,,Dlaczego ludzie chorują?”. Dzięki niej dowiedziały się czym jest zdrowie i choroba, kiedy potrzebna jest karetka pogotowia i jakie przyrządy medyczne stosują lekarze. Kolejnym zadaniem dzieci było nazwanie wypadków na podstawie ilustracji i powiedzenie, jak należy reagować, gdyby dany wypadek miał miejsce. Na koniec zajęć dzieci nauczyły się technik regulacji emocji, które warto znać, jeśli ogarnia nas duży stres.
Uścisk motyla
– Poproś dziecko, by skrzyżowało ramiona na klatce piersiowej – jakby robiło sobie przytulasa
– dłonie spoczywają na barkach lub ramionach
– dziecko zaczyna delikatnie naprzemiennie stukać lub przyciskać dłonie do ramion – raz lewa, raz prawa
– Można dodać spokojny oddech lub powtarzane afirmację np. jestem bezpieczna, wszystko minie, mam kontrolę
Łączenie palców
– dziecko dotyka kolejno palców jednej dłoni do kciuka: mały – serdeczny – środkowy – wskazujący
– przy każdym dotknięciu bierze głęboki oddech
– gdy opanuje ruchy, dotykając poszczególne palce wypowiada krótką afirmację np. dam radę, jestem bezpieczny
5 zmysłów
– 5 rzeczy które widzi (kolory, kształty, przedmioty)
– 4 rzeczy, Które można dotknąć (poczuj fakturę ubrania, podłogi, krzesła, misia)
– 3 rzeczy, które słyszy (np. szum, oddech, odgłosy z zewnątrz)
– 2 rzeczy, które czuje (np. zapach w powietrzu, chłód na skórze)
– 1 rzecz, którą można posmakować (np. smak powietrza w ustach)
Przeciąganie
Powiedz dziecku: a teraz przeciągnij się jak kotek po drzemce. Zachęć je, żeby:
– wyciągnęło ręce wysoko do góry
– rozciągnęło plecy
– ziewnęło głośno, jeśli ma ochotę
– stanęło na palcach i sięgnęło nieba
– potem opuściło ręce i rozluźniło całe ciało
Można powtórzyć 2-3 razy