Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 5,6 letnimi na miesiąc październik 2025r
opr. Lucyna Rusnak, Natalia Mróz
- Kody jesieni.
Budowanie wiedzy dzieci na temat zmian zachodzących jesienią w przyrodzie. Uświadomienie dzieciom bogactwa i różnorodności smaków i zapachów w otaczającym świecie. Doświadczenia pomagające zrozumieć dzieciom, czym jest ciężar. Rozwijanie myślenia matematycznego. Rozwijanie pamięci i wyobraźni muzycznej.
- W krainie emocji i uczuć.
Budowanie wiedzy dziecka na temat siebie i świata przyrody. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Kiedy odczuwam spokój? Rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania uczuć. Kształtowanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach. Zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożyczkami. Kształtowanie pojęcia liczby. Rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Formułowanie odpowiedzi na pytania: Ile to? Który to z kolei?
- W krainie zdrowia.
Zapoznanie z wartościami odżywczymi warzyw i owoców. Poznanie znaczenie witamin w życiu człowieka. Doskonalenie sprawności ruchowej. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych. Zabawy ruchowe utrwalające właściwe zachowanie na przejściu dla pieszych. Budowanie wiedzy i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających życiu. Rozwijanie myślenia matematycznego. Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała. Rozwijanie umiejętności motorycznych dotyczących biegania, kopania, kontrolowania piłki.
- Wśród zwierząt.
Rozwijanie wiedzy o świecie przyrody. Dzieci poznają nazwy zwierząt, ich wygląd, odgłosy i miejsca w których żyją. Poprzez opowiadania, piosenki, zagadki i rozmowy na temat zwierząt, dzieci wzbogacają swoje słownictwo i uczą się swobodnie wyrażać myśli. Zabawy ruchowe naśladujące zwierzęta rozwijają sprawność fizyczną. Kształtowanie empatii i szacunku. Wdrażanie do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za najbliższe otoczenie i troski o nie.
- Sposoby na jesienną szarugę.
Wzbogacenie wiedzy n/t tego jak ludzie spędzają wolny czas, czym się interesują. Wskazanie pożytecznych form spędzania wolnego czasu. Budowanie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości. Rozwijanie wrażliwości słuchowej. Dzisiaj, wczoraj, jutro- dostrzeganie regularności, powtarzalności zjawisk czasowych. Poznawanie możliwości muzycznych swojego ciała.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 5, 6 letnimi na miesiąc wrzesień 2025r
opr. Lucyna Rusnak, Natalia Mróz
- Witajcie w przedszkolu.
Zapoznanie dzieci z wyglądem własnej sali, utrwalenie imion kolegów i koleżanek z grupy, zwrócenie uwagi na właściwe zachowanie się w grupie. Integrowanie grupy- tworzenie przyjaznej atmosfery oraz poczucia bezpieczeństwa. Wspólne tworzenie kodeksu grupowego, wdrażanie do przestrzegania przyjętych zasad współżycia w grupie. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dorosłych i wypowiedzi rówieśników.
- Emocje i uczucia.
Poznawanie zamiłowań i upodobań swoich kolegów, odkrywanie swoich mocnych stron, sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Nabywanie świadomości dzielenia przestrzeni z innymi dziećmi i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności opowiadania, pokonywania nieśmiałości podczas dzielenia się swoimi przemyśleniami na forum grupy. Doskonalenie umiejętności intuicyjnego rozróżniania figur geometrycznych Rozwijanie poczucia rytmu, odnajdywanie przyjemności podczas ruchu przy muzyce.
- Bezpieczna droga do przedszkola.
Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię. Uświadomienie roli sygnalizacji świetlnej. Zachowanie ostrożności w pobliżu ulicy. Rozbudzanie ciekawości, pomysłowości. Rozwijanie zainteresowań technicznych. Rozwijanie sprawności manualnej. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami Doskonalenie techniki przeliczania elementów. Rozwijanie inwencji twórczej.
- Jesienne impresje.
Odkrywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Poznanie właściwości jesiennych liści. Rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych dzieci. Rozwijanie wrażliwości poprzez kontakt ze sztuką. Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 10.