Ważna sprawa, czyli jak rozwijać samodzielność przedszkolaka

Ważna sprawa, czyli jak rozwijać samodzielność przedszkolaka

Przebieg procesu adaptacji do przedszkola ma charakter indywidualny i zależy od wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest opanowanie przez dziecko podstawowych umiejętności samoobsługowych (jedzenia, ubierania się, korzystania z urządzeń sanitarnych). Poziom ich opanowania ma znaczący wpływ na poczucie bezpieczeństwa i niezależności malucha, co jest szczególnie ważne w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu. Zdobywając nowe doświadczenia i umiejętności w bezpiecznych domowych warunkach, dziecko na pewno lepiej poradzi sobie z napięciem emocjonalnym towarzyszącym rozstaniu z najbliższymi.  Naukę  samodzielnego radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych trzeba rozpocząć jak najwcześniej. Dziecko, usamodzielniając się, zdobywa cenną umiejętność niezależnego myślenia, buduje poczucie własnej wartości, staje się odważne, zaradne życiowo, dociekliwe i ciekawe świata. Lepiej funkcjonuje w kontaktach z rówieśnikami. 

Drogi Dorosły pamiętaj!

Wspieraj dziecko w naturalnym dążeniu do samodzielności. 

Chwal je za każdy, nawet najmniejszy sukces, jaki osiągnie w tej dziedzinie. 

Zauważaj i akceptuj próby spożywania posiłków, mycia się, ubierania czy załatwiania potrzeb fizjologicznych, podejmowane przez malucha bez twojej pomocy.

W miarę możliwości jak najwcześniej odzwyczajaj dziecko od ssania smoczka i karmienia przez butelkę. Przyzwyczajaj je do urozmaiconych potraw i nierozdrobnionych pokarmów. 

Włączaj pociechę w codzienne czynności domowe, np. wspólnie zróbcie listę zakupów potrzebnych do przygotowania wybranej potrawy, zaproponuj dziecku udział w nakrywaniu stołu i przygotowywaniu posiłku, który będą spożywać wszyscy członkowie rodziny.

Okazuj radość z każdego sukcesu, jaki dziecko osiąga podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych i dbania o higienę osobistą. 

Zwracaj uwagę, jakie ma to znaczenie dla niego i dla ciebie, nazywaj to, co udało mu się zrobić samodzielnie: jestem dumna, że potrafisz…. Cieszę się, że udało ci się….Wierzę, że poradzisz sobie z tym w przedszkolu.

Zachęcaj dziecko do pomocy w utrzymaniu porządku, włączaj w proces planowania sposobu spędzania wolnego czasu przez członków rodziny. 

Ustal z pociechą jej obowiązki domowe dostosowane do możliwości przedszkolaka (np. zasady dbania o zabawki).

Doceniaj dziecięce zmagania i trud. Nie wyręczaj dziecka. Dyskretnie obserwuj, jak radzi sobie z różnymi czynnościami, pomagaj tylko wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba.

Pozwalaj dziecku popełniać błędy, uwierz w jego możliwości. 

Zachęcaj malucha do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów adekwatnych do jego możliwości. 

Nie spiesz się z dawaniem odpowiedzi i gotowych rozwiązań, kiedy pociecha rozwiązuje jakiś problem.

Wspieraj dziecko w sytuacji porażek i ucz aktywnego radzenia sobie z nimi. Powiedz, że jesteś dumny z jego pracy i wysiłku, namawiaj do podejmowania kolejnych prób.

Doceniaj inicjatywę, a nie efekty działań: widzę, że wiele trudu włożyłeś w założenie kurtki. Cieszę się, że udało ci się to zrobić. Nad zapinaniem suwaka trzeba będzie jeszcze popracować.

Daj dziecku czas, okazuj cierpliwość, nie irytuj się, gdy zmaga się z jakąś czynnością . Osiąganiu samodzielności może towarzyszyć nieporządek (np. podczas jedzenia, mycia się), ale to nie oznacza, że trzeba malucha wyręczać i pozbawiać satysfakcji, że poradził sobie sam. 

Współpracuj z nauczycielami , konsultuj z nimi postępy dziecka. Dziecko stymulowane przez rówieśników może być w przedszkolu bardziej samodzielne niż w domu . Warto wykorzystać te doświadczenia i przenosić nowe umiejętności na sytuacje domowe.

 

 

Halina Habiniak

Skip to content