PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ DLA GRUPY DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIAC CZERWIEC 2022
M. Kusiak, A. Remian
Temat kompleksowy: Dzieci świata.
– Zapoznanie z zabawami i zwyczajami dzieci z różnych stron świata.
– Wyrabianie postawy koleżeństwa.
– Doskonalenie pracy w małych grupach, wdrażanie do zgodnego współdziałania.
Temat kompleksowy: Bezpieczne wakacje – Drogowe ABC.
– Utrwalenie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na powietrzu.
– Aktywny udział w zajęciach, wypowiadanie się na temat.
– Nabywanie umiejętności prawidłowego korzystania z roweru.
– Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Temat kompleksowy: Witamy lato.
– Wdrażanie do wnikliwej obserwacji przyrody latem.
– Utrwalenie znajomości podstawowych kolorów oraz próby nazywania barw pochodnych.
– Układanie rytmów i dostrzeganie jego regularności.
– Rozwijanie zmysłu słuchu, dotyku, węchu, wzroku.
Temat kompleksowy: Wkrótce wakacje.
– Wdrażanie do aktywnego spędzania wolnego czasu.
– Zapoznanie z zasadami prawidłowego zachowania się nad wodą, w górach.
– Rozwijanie sprawności fizycznej, nabywanie orientacji w przestrzeni.
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich na miesiąc maj 2022r.
Opracowanie: A. Remian, M. Kusiak
Tematy:
1. Polska – tutaj mieszkam.
2. Co w trawie piszczy?
3. Kto mieszka na podwórku?
4. Moja rodzina i ja.
Cele:
Polska – tutaj mieszkam
– Uwrażliwienie na piękno naszego regionu
– Poznanie i utrwalenie nazw i wyglądu zabytków znajdujących się w naszym mieście
– Kształtowanie poczucia przynależności narodowej i regionalnej
Co w trawie piszczy?
– Zmysłowe spostrzeganie otoczenia jako przygotowanie do lepszego poznawania środowiska
– Rozumienie wpływu zwierząt na ekosystem i nasze życie
– Rozwijanie zainteresowań środowiskiem przyrodniczym
Kto mieszka na podwórku?
– Wzbogacenie wiedzy nt zwierząt przydomowych i ich pożyteczności dla człowieka
Moja rodzina i ja
– Budzenie uczucia przywiązania i szacunku do wszystkich członków rodziny
– Kształtowanie poczucia własnej wartości przez prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań
– Rozwijanie aktywności muzyczno – ruchowej i czerpanie radości ze wspólnych występów z okazji Dnia Mamy
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ DLA GRUPY DZIECI 4 – 5 LETNICH
NA MIESIAC KWIECIEŃ
M. Kusiak, A. Remian
Temat kompleksowy: Wielkanoc.
Zapoznanie z tradycjami i symboliką Świąt Wielkanocnych. Poznanie tradycyjnych sposobów zdobienia jajek dawniej i dziś. Aktywny udział w zajęciach, wypowiadanie się na temat. Tworzenie miłej atmosfery świąt, kształtowanie wzajemnego szacunku do drugiego człowieka.
Temat kompleksowy: Dbamy o Ziemię.
Zapoznanie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania. Kształtowanie umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu tj. segregacja odpadów. Nabywanie umiejętności porządkowania zbiorów według podanej cechy. Doskonalenie pracy w małych grupach, wdrażanie do zgodnego współdziałania.
Temat kompleksowy: Jestem Polakiem.
Kształtowanie szacunku do własnego kraju oraz poczucia tożsamości, kształtowanie postaw patriotycznych. Zapoznanie z baśniowym wątkiem powstania stolicy. Rozwijanie sprawności fizycznej, nabywanie orientacji w przestrzeni. Doskonalenie umiejętności posługiwania się przyborami.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej w grupie II, dzieci 4-5 letnich
na miesiąc marzec 2022r.
Opracowała: A. Remian, M. Kusiak
Temat: Przybysze z kosmosu
– Rozbudzanie zainteresowań kosmosem i Układem Słonecznym;
– Poszerzenie wiedzy nt planety Ziemi i jej mieszkańców;
Temat: W marcu, jak w garncu
– Rozwijanie umiejętności opisywania pogody i odkodowania jej elementów;
– Poznanie sposobów odczytywania pogody ze zjawisk przyrodniczych;
-Wzbogacanie wiedzy na temat roślin oraz poszerzanie wiadomości nt marcowej pogody;
Temat: Witamy wiosnę
– Rozwijanie zainteresowań otaczającą nas przyrodą i zmianami zachodzącymi wiosną w przyrodzie;
– Rozbudzanie zainteresowań ludowymi zwyczajami dotyczącymi powitania wiosny;
– Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych, poznanie polskich tradycji świątecznych;
Temat: Muzyka jest wszędzie
– Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa związanego z muzyką (cisza, dźwięki wysokie i niskie, ciche i głośne, krótkie i długie, nazwy instrumentów, tańce i pląsy)
– Poznanie zawodów: muzyk, pianista, kompozytor, piosenkarz, piosenkarka
– Wdrażanie do rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikacji werbalnej i niewerbalnej
– Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych
Temat: Zaproszenie do teatru
– Rozwijanie zainteresowania pracą zawodową ludzi dorosłych (zawody związane z teatrem, tj. aktor, reżyser, pisarz)
– Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych uczuć i emocji swoich i innych osób
– Kształtowanie postaw prospołecznych – rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w parach i grupach
– Stwarzanie okazji do samodzielnego rozwiązywania zadań i czerpania radości z efektów pracy. Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ DLA GRUPY DZIECI 4-5 LETNICH
NA MIESIĄC LUTY 2022
M.Kusiak, A. Remian
Temat kompleksowy: Karnawał.
Cele:
- Poznanie i kultywowania zwyczajów w okresie karnawału.
- Aktywne uczestniczenie w przygotowaniach oraz w zabawie karnawałowej.
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad sanitarnych.
Temat kompleksowy: W krainie baśni.
Cele:
- Rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowych na podstawie utworów literackich.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru na podstawie bohaterów literackich.
- Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Doskonalenie małej motoryki, kształtowanie gotowości do pisania.
Temat kompleksowy: Lubię matematykę.
Cele:
- Rozwijanie umiejętności matematycznych.
- Zapoznanie z rolą matematyki w codziennym życiu.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu.
- Doskonalenie umiejętności kodowania i odczytywania informacji.
Temat kompleksowy: Domowi ulubieńcy.
Cele:
- Wyrabianie opiekuńczego stosunku wobec zwierząt hodowanych w domu.
- Zapoznanie z trybem życia, oraz obowiązkami opiekunów zwierząt.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształcenie umiejętności wyodrębniania głosek.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej w grupie dzieci 4,5 letnich
na miesiąc styczeń 2022 r.
A.Remian, M. Kusiak
- Zwierzęta zimą.
- Święto babci i dziadka.
- Bezpieczne zabawy na śniegu.
Cele :
Zwierzęta zimą.
– Rozwijanie zainteresowań wiedzą przyrodniczą;
– Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
– Poznanie sposobów pomagania zwierzętom podczas zimy;
– Zachęcanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat.
Święto babci i dziadka.
– Budzenie wrażliwości dla osób starszych oraz kształtowanie poczucia przynależności do rodziny;
– Kształtowanie szacunku do babci i dziadka;
– Czerpanie radości z przygotowania prezentów dla rodziny;
– Kształcenie myślenia matematycznego.
Bezpieczne zabawy na śniegu.
– Uwrażliwianie dzieci na przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu;
– Operowanie trójwymiarowymi figurami w przestrzeni;
– Budzenie zainteresowania kompozycjami artystycznymi;
– Doskonalenie umiejętności tworzenia z sylab wyrazów;
– Wdrażanie do doskonalenia czynności ubierania i rozbierania się.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ DLA GRUPY DZIECI 4-5 LETNICH
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
M. Kusiak, A. Remian
Temat kompleksowy: Odwiedzi nas Mikołaj.
- Wdrażanie do kultywowania tradycji i zwyczajów.
- Aktywne uczestniczenie w przygotowaniach do uroczystości.
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad sanitarnych.
Temat kompleksowy: Urządzenia elektryczne.
- Zapoznanie z zasadą działania wybranych urządzeń elektrycznych.
- Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Doskonalenie małej motoryki, kształtowanie gotowości do pisania.
Temat kompleksowy: To już zima.
- Kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych i wyciągania wniosków.
- Zapoznanie z właściwościami śniegu.
- Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu.
- Doskonalenie umiejętności kodowania i odczytywania informacji.
Temat kompleksowy: W oczekiwaniu na święta.
- Zapoznanie z tradycjami związanymi z Bożym Narodzeniem.
- Kształtowanie inwencji twórczej, kultywowanie tradycji świątecznych.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształcenie umiejętności wyodrębniania głosek.
Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej w grupie dzieci 4,5 letnich na miesiąc listopad 2021r.
Opracowanie: A. Remian, M. Kusiak
- Jesienna szaruga.
- Dbamy o zdrowie jesienią.
- Tutaj rosły paprocie.
- Przyjaciel miś pije wodę.
Cele:
Jesienna szaruga.
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie,
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko,
- zauważanie rytmów, np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, w klockach,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego,
Dbamy o zdrowie jesienią.
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach,
- dbanie o higienę poprzez: samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, utrzymywanie czystości, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, zachowywanie porządku w miejscu zabawy,
- wyrabianie nawyków zdrowotnych przy każdej nadarzającej się sytuacji,
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania,
z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem,
Tutaj rosły paprocie.
- nabywanie wiedzy o świecie dinozaurów,
- wypowiadanie się prostymi zdaniami,
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego.
- rozwijanie umiejętności szeregowania i segregowania elementów,
Przyjaciel miś pije wodę.
- tworzenie sytuacji do dzielenia się swoimi ulubionymi zabawkami,
- budowanie wypowiedzi wielozdaniowej poprawnej gramatycznie,
- kształtowanie pojęć matematycznych, porównywania elem. i tworzenia zbiorów, rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- kształtowanie sprawności manualnej i rozwijanie wyobraźni w pracach plast.
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich
na miesiąc październik 2021r.
Opracowały: M. Kusiak, A. Remian
Temat kompleksowy: Dary z ogrodu.
- Wdrażanie do wnikliwej obserwacji przyrody jesienią.
- Zachęcanie do spożywania warzyw jako źródła witamin.
- Kształcenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych.
- Wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad sanitarnych.
Temat kompleksowy: Co robią zwierzęta jesienią.
- Zapoznanie z wyglądem i zwyczajami zwierząt leśnych.
- Aktywny udział w zajęciach, wypowiadanie się na temat.
- Nabywanie umiejętności porządkowania zbiorów według podanej cechy.
- Doskonalenie pracy w małych grupach, wdrażanie do zgodnego współdziałania.
Temat kompleksowy: Kolory wokół nas.
- Utrwalenie znajomości podstawowych kolorów oraz próby nazywania barw pochodnych.
- Układanie rytmów i dostrzeganie jego regularności.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, nabywanie orientacji w przestrzeni.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się przyborami.
Temat kompleksowy: Moje zmysły .
- Zapoznanie z funkcja narządów: słuchu, wzroku, węchu.
- Rozwijanie zmysłu słuchu, dotyku, węchu, wzroku.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich
na miesiąc wrzesień 2021r.
Opracowały: A. Remian, M. Kusiak
Tematy:
1. Już jestem przedszkolakiem.
2. Idę do przedszkola.
3.Jesień zawitała w parku.
4. Co słychać jesienią w sadzie?
Cele główne:
-Integrowanie się z grupą rówieśniczą. Poznanie przedszkola i ustalenie zasad panujących w przedszkolu. Poznawanie podstawowych zasad korzystania z kącików zainteresowań.
-Poznawanie podstawowych zasad ruchu drogowego; poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: policja.
-Poznanie budowy własnego ciała, nazywanie poszczególnych części ciała; poznanie zmysłów, jakimi odbieramy otaczający nas świat.
-Poznawanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią.
-Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.
-Kształtowanie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych: koło.
-Kształtowanie orientacji przestrzennej- posługiwanie się pojęciami na , obok.
-Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
-Kształtowanie mowy i myślenia poprzez zabawy ortofoniczne, zagadki słuchowe itp.
-Nauka piosenek z repertuaru; wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
Kontakty z rodzicami:
Zebranie ogólne i grupowe, indywidualne kontakty, wspieranie rodziców w procesie adaptacyjnym dziecka, przekazywanie bieżących informacji.