Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich
na miesiąc listopad 2025/2026 r.
Opracowały: M. Partyka
E. Stańczyk
Tematy:
- Mamy różne domy
- Jestem Polką, jestem Polakiem
- Odkrywamy kosmos
- Zabawa w teatr
Cele główne:
Temat tygodnia: Mamy różne domy.
Doskonalenie mowy i wzbogacanie słownictwa o pojęcia związane z domem, budowaniem, mieszkańcami oraz architekturą. Rozwijanie pamięci wzrokowej i ruchowej oraz szybkiego refleksu. Rozwijanie świadomości własnego ciała. Próby definiowania pojęcia „dom”; dostrzeganie charakterystycznych cech domów. Spostrzeganie podobieństw i różnic; wysoki – niski, wyższy – niższy. Przywołanie pozytywnych skojarzeń, niosących spokój i odprężenie. Rozwijanie kompetencji kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Respektowanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań innych osób. Budowanie postawy życzliwości i akceptacji w stosunku do innych członków grupy. Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej.
Temat tygodnia: Jestem Polką, jestem Polakiem.
Kształtowanie postawy patriotycznej – rozwijanie poczucia przynależności narodowej i regionalnej, budzenie miłości do Ojczyzny oraz szacunku do symboli narodowych. Poznawanie własnego miasta i regionu – zapoznanie dzieci z wybranymi zabytkami, symbolami i historią Tarnowa jako „małej ojczyzny”. Rozwijanie tożsamości społecznej – uświadamianie dzieciom, że są Polakami i mieszkańcami Tarnowa, ucząc ich dumy z miejsca, w którym żyją. Doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej – poprzez różnorodne prace plastyczno-techniczne (kokarda narodowa, herb, maszkarony). Kształtowanie wrażliwości estetycznej i ekspresji twórczej – rozwijanie wyobraźni, umiejętności wyrażania emocji poprzez sztukę i ruch.
Temat tygodnia: Odkrywamy kosmos.
Rozwijanie zainteresowań astronomią. Poznanie nazw planet i innych ciał niebieskich. Poznanie zawodu: astronauta. Poznanie stałego następstwa dni i nocy. Poznanie pojęcia „gwiazdozbiory”. Utrwalenie pojęć: duże, małe, średniej wielkości oraz głośno i cicho. Rozwijanie koordynacji wzrok-słuch-ruch. Rozwijanie małej i dużej motoryki. Dostrzeganie kontrastów i przeciwieństw. Rozwijanie myślenia konkretnego. Rozwijanie słuchu fonematycznego. Nabywanie postawy zdyscyplinowania podczas zajęć. Rozwijanie kreatywności. Tworzenie zbioru przedmiotów na podstawie usłyszanej liczby.
Temat tygodnia: Zabawa w teatr.
Rozwijanie zainteresowań sztuką teatralną. Wyrabianie odwagi, śmiałości, wiary we własne siły. Poznawanie charakterystycznych cech teatru stolikowego; rozwijanie inwencji twórczej. Rozumienie pojęcia „para”; doskonalenie umiejętności dobierania przedmiotów do pary. Próby wyrażenia charakteru odgrywanej postaci; rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, wzbogacenie słownictwa. Nazywanie i rozróżnianie pojęć: radość, smutek. Rozwijanie percepcji wzrokowej oraz twórczej ekspresji werbalnej. usprawnianie narządów mowy poprzez wielokrotne powtarzanie odkrytych dźwięków. Rozumienie potrzeby odpoczynku.
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich
na miesiąc październik 2025/2026 r.
Opracowały: M. Partyka, E. Stańczyk
Tematy:
- W sadzie i w ogrodzie.
- Złota jesień wokół nas.
- Dbam o swoje bezpieczeństwo.
- Ważne wynalazki.
- Sposoby na jesienną szarugę.
Cele główne:
Temat tygodnia: W sadzie i w ogrodzie.
Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw, poznanie znaczenie witamin dla zdrowia. Utrwalenie nawyku mycia warzyw i owoców przed jedzeniem; utrwalenie znajomości kolorów. Rozumienie pojęć dalej-bliżej. Rozwijanie inwencji twórczej. Doskonalenie uwagi i precyzji. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zwracania się do siebie.
Temat tygodnia: Złota jesień wokół nas.
Odkrywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Rozpoznawanie gamy ciepłych barw. Poznanie właściwości jesiennych liści.
Wzrost wiedzy n/t różnych sposobów przetwarzania owoców i warzyw, gromadzenia przez ludzi zapasów na zimę, Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru oraz dzielenia zbioru na podzbiory. Rozwijanie umiejętności współdziałania. Kształtowanie poczucia rytmu.
Temat tygodnia: Nasze emocje i uczucia.
Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię. Uświadomienie roli sygnalizacji świetlnej. Zachowanie ostrożności w pobliżu ulicy. Rozumienie pojęć: obok, między, na środku. Rozbudzanie ciekawości, pomysłowości. Rozwijanie zainteresowań technicznych. Doskonalenie sprawności ruchowej.
Temat tygodnia: Witamy jesień.
Poznanie działania i sposobów wykorzystania kilku urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym. Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób urządzenia techniczne ułatwiają ludziom życie. Rozwijanie umiejętności konstruowania zbiorów o takiej samej liczbie obiektów. Rozwijanie samodzielności i konsekwencji w działaniu.
Temat tygodnia: Sposoby na jesienną szarugę.
Wzbogacenie wiedzy n/t tego co zbierają ludzie, czym się zajmują. Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej. Rozwijanie zamiłowań czytelniczych. Kształtowanie sprawności grafomotorycznej. Podejmowanie prób rozróżniania stron lewa-prawa. Doskonalenie intuicji malarskiej.
Współpraca z rodzicami:
– komunikacja elektroniczna poprzez Google Classroom, kontakty telefoniczne, rozmowy indywidualne
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich
na miesiąc wrzesień 2025/2026 r.
Opracowały: M. Partyka
E. Stańczyk
Temat tygodnia: Witajcie w przedszkolu
– Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem.
– Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, rozwijanie przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
– Przypomnienie zwyczajów panujących w przedszkolu. Ustalenie i przestrzeganie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących
w przedszkolu.
– Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dorosłych i wypowiedzi rówieśników.
Temat tygodnia: Razem jest weselej.
– Poznawanie zamiłowań i upodobań swoich kolegów, odkrywanie swoich mocnych stron, sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
– Nabywanie świadomości dzielenia przestrzeni z innymi dziećmi i dorosłymi.
– Rozwijanie umiejętności opowiadania, pokonywania nieśmiałości podczas dzielenia się swoimi przemyśleniami na forum grupy.
– Wzbogacanie słownika przez kontakt z literaturą. Rozwijanie poczucia rytmu, odnajdywanie przyjemności podczas ruchu przy muzyce.
Temat tygodnia: Nasze emocje i uczucia.
– Uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób.
– Rozwijanie u dzieci zdolności do empatycznego odczuwania; kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć przeżywanych w różnych
sytuacjach oraz radzenia sobie z nimi.
– Rozwijanie małej motoryki, precyzji i dokładności podczas wykonywania prac plastycznych.
– Dostrzeganie i nazywanie różnic i podobieństw, utrwalanie pojęć: nad, pod, góra, dół.
Temat tygodnia: Witamy jesień.
– Podsumowanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią
– Utrwalanie nazw darów jesieni, dobierania stroju odpowiednio do pogody; Rozbudzanie zainteresowań dotyczących przyrody.
– Rozwijanie umiejętności pracy w małych zespołach.
– Rozwijanie zmysłu dotyku, węchu, wzroku oraz umiejętności matematycznych poprzez zabawy z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
