Plan pracy gr III

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich

 na miesiąc listopad 2025/2026 r.

 Opracowały: M. Partyka

E. Stańczyk

Tematy:

  1. Mamy różne domy
  2. Jestem Polką, jestem Polakiem
  3. Odkrywamy kosmos
  4. Zabawa w teatr

Cele główne:

Temat tygodnia: Mamy różne domy.

Doskonalenie mowy i wzbogacanie słownictwa o pojęcia związane z domem, budowaniem, mieszkańcami oraz architekturą. Rozwijanie pamięci wzrokowej i ruchowej oraz szybkiego refleksu. Rozwijanie świadomości własnego ciała.  Próby definiowania pojęcia „dom”; dostrzeganie  charakterystycznych cech domów. Spostrzeganie podobieństw i różnic; wysoki – niski, wyższy – niższy. Przywołanie pozytywnych skojarzeń, niosących spokój i odprężenie. Rozwijanie kompetencji kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Respektowanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań innych osób. Budowanie postawy życzliwości i akceptacji w stosunku do innych członków grupy. Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej.

Temat tygodnia: Jestem Polką, jestem Polakiem.

Kształtowanie postawy patriotycznej – rozwijanie poczucia przynależności narodowej i regionalnej, budzenie miłości do Ojczyzny oraz szacunku do symboli narodowych. Poznawanie własnego miasta i regionu – zapoznanie dzieci z wybranymi zabytkami, symbolami i historią Tarnowa jako „małej ojczyzny”. Rozwijanie tożsamości społecznej – uświadamianie dzieciom, że są Polakami i mieszkańcami Tarnowa, ucząc ich dumy z miejsca, w którym żyją. Doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej – poprzez różnorodne prace plastyczno-techniczne (kokarda narodowa, herb, maszkarony). Kształtowanie wrażliwości estetycznej i ekspresji twórczej – rozwijanie wyobraźni, umiejętności wyrażania emocji poprzez sztukę i ruch.

Temat tygodnia: Odkrywamy kosmos.

Rozwijanie zainteresowań astronomią. Poznanie nazw planet i innych ciał niebieskich. Poznanie zawodu: astronauta. Poznanie stałego następstwa dni i nocy. Poznanie pojęcia „gwiazdozbiory”. Utrwalenie pojęć: duże, małe, średniej wielkości oraz głośno i cicho. Rozwijanie koordynacji wzrok-słuch-ruch. Rozwijanie małej i dużej motoryki. Dostrzeganie kontrastów i przeciwieństw. Rozwijanie myślenia konkretnego. Rozwijanie słuchu fonematycznego. Nabywanie postawy zdyscyplinowania podczas zajęć. Rozwijanie kreatywności. Tworzenie zbioru przedmiotów na podstawie usłyszanej liczby.

Temat tygodnia: Zabawa w teatr.

Rozwijanie zainteresowań sztuką teatralną. Wyrabianie odwagi, śmiałości, wiary we własne siły. Poznawanie charakterystycznych cech teatru stolikowego; rozwijanie inwencji twórczej. Rozumienie pojęcia „para”; doskonalenie umiejętności dobierania przedmiotów do pary. Próby wyrażenia charakteru odgrywanej postaci; rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, wzbogacenie słownictwa. Nazywanie i rozróżnianie pojęć: radość, smutek. Rozwijanie percepcji wzrokowej oraz twórczej ekspresji werbalnej. usprawnianie narządów mowy poprzez wielokrotne powtarzanie odkrytych dźwięków. Rozumienie potrzeby odpoczynku.

                                                                 Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich

                                                                                          na miesiąc październik 2025/2026 r.

Opracowały: M. Partyka,  E.  Stańczyk

Tematy:

  1. W sadzie i w ogrodzie.
  2. Złota jesień wokół nas.
  3. Dbam o swoje bezpieczeństwo.
  4. Ważne wynalazki.
  5. Sposoby na jesienną szarugę.

 

Cele główne:

Temat tygodnia: W sadzie i w ogrodzie.

Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw, poznanie znaczenie witamin dla zdrowia. Utrwalenie nawyku mycia warzyw i owoców przed jedzeniem; utrwalenie znajomości kolorów. Rozumienie pojęć dalej-bliżej. Rozwijanie inwencji twórczej. Doskonalenie uwagi i precyzji. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zwracania się do siebie.

Temat tygodnia: Złota jesień wokół nas.

Odkrywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Rozpoznawanie gamy ciepłych barw. Poznanie właściwości jesiennych liści.

Wzrost wiedzy n/t różnych sposobów przetwarzania owoców i warzyw, gromadzenia przez ludzi zapasów na zimę, Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru oraz  dzielenia zbioru na podzbiory.  Rozwijanie umiejętności współdziałania. Kształtowanie poczucia rytmu.

Temat tygodnia: Nasze emocje i uczucia.

Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię. Uświadomienie roli sygnalizacji świetlnej. Zachowanie ostrożności w pobliżu ulicy. Rozumienie pojęć: obok, między, na środku.  Rozbudzanie ciekawości, pomysłowości. Rozwijanie zainteresowań technicznych.  Doskonalenie sprawności ruchowej.

Temat tygodnia: Witamy jesień.

Poznanie działania i sposobów wykorzystania kilku urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym. Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób urządzenia techniczne ułatwiają ludziom życie. Rozwijanie umiejętności konstruowania zbiorów o takiej samej liczbie obiektów.  Rozwijanie samodzielności i konsekwencji w działaniu.

Temat tygodnia: Sposoby na jesienną szarugę.

Wzbogacenie wiedzy n/t tego co zbierają ludzie, czym się zajmują. Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej. Rozwijanie zamiłowań czytelniczych. Kształtowanie sprawności grafomotorycznej. Podejmowanie prób rozróżniania stron lewa-prawa. Doskonalenie  intuicji malarskiej.

Współpraca z rodzicami:

– komunikacja elektroniczna poprzez Google Classroom, kontakty telefoniczne, rozmowy indywidualne

 

 

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 4-5 letnich

 na miesiąc wrzesień 2025/2026 r.

Opracowały: M. Partyka

E. Stańczyk

Temat tygodnia: Witajcie w przedszkolu

Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem.

Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, rozwijanie przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.

Przypomnienie  zwyczajów panujących w przedszkolu. Ustalenie i przestrzeganie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących

w przedszkolu.

Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania  dorosłych  i wypowiedzi rówieśników.

Temat tygodnia: Razem jest weselej.

Poznawanie  zamiłowań i upodobań swoich kolegów, odkrywanie  swoich mocnych stron, sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.

Nabywanie świadomości dzielenia przestrzeni z innymi dziećmi i dorosłymi.

Rozwijanie umiejętności opowiadania, pokonywania nieśmiałości podczas dzielenia się swoimi przemyśleniami na forum grupy.

Wzbogacanie słownika przez kontakt z literaturą. Rozwijanie poczucia rytmu, odnajdywanie przyjemności podczas ruchu przy muzyce.

Temat tygodnia: Nasze emocje i uczucia.

Uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób.

Rozwijanie u dzieci zdolności do empatycznego odczuwania; kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć przeżywanych w różnych

sytuacjach oraz radzenia sobie z nimi.

– Rozwijanie małej motoryki, precyzji i dokładności podczas wykonywania prac plastycznych.

Dostrzeganie i nazywanie różnic i podobieństw, utrwalanie  pojęć: nad, pod, góra, dół.

Temat tygodnia: Witamy jesień.

Podsumowanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią

– Utrwalanie nazw darów jesieni, dobierania stroju odpowiednio do pogody; Rozbudzanie zainteresowań dotyczących przyrody.

– Rozwijanie umiejętności pracy w małych zespołach.

– Rozwijanie zmysłu dotyku, węchu, wzroku oraz umiejętności matematycznych poprzez zabawy z wykorzystaniem materiału przyrodniczego