PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ NA CZERWIEC 2022 DLA DZIECI 5-6-LETNICH
opracowany przez: B. Wilk, J. Szarotę-Zając
Tematy:
1) Dzień dziecka:
– kształtowanie szacunku i życzliwości do dzieci z różnych stron świata, wzbogacenie wiadomości na temat życia ludzi na różnych kontynentach
– rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi dziećmi, przedstawicielami innej narodowości i rasy
– zachęcenie do lepszego rozumienia i uszanowania odmiennych poglądów, sposobu życia
– rozwijanie umiejętności działania i współdziałania
– rozwijanie poczucia akceptacji siebie i swoich kolegów
2) Muzyka wokół nas:
– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania muzyki
– poznanie znaczenia słów: nuty, pięciolinia, gama, klucz wiolinowy
– poznanie wybranych instrumentów muzycznych
– nabywanie umiejętności swobodnej improwizacji na instrumentach perkusyjnych
3) Drogowe ABC. Bezpieczne wakacje:
– budowanie właściwych postaw w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym
– przypomnienie numerów alarmowych
– poznanie podstaw udzielania pierwszej pomocy
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ PROWADZONEJ
W ODDZIALE III DZIECI 5-6 LETNICH NA MIESIĄC MAJ 2021/2022
Opracowanie: Joanna Szarota-Zając, Bożena Wilk
Temat: Moje miasto, mój region.
Cele główne:
• Kształtowanie szacunku do własnego kraju, miasta, regionu oraz poczucia tożsamości narodowej.
• Budzenie uczuć patriotycznych.
• Kultywowanie tradycji związanych ze swoim regionem.
• Zapoznanie z podobieństwami i różnicami między wsią a miastem.
Temat: Gdzie pracują rodzice?
Cele główne:
• Zapoznanie z wybranymi zawodami, budzenie szacunku dla pracy.
• Doskonalenie umiejętności kodowania i odczytywania informacji.
• Rozwijanie umiejętności porównywania długości.
Temat: Moja Rodzina.
Cele główne:
• Rozwijanie przynależności do grupy społecznej (rodziny).
• Budzenie poczucia miłości i szacunku wobec rodziców.
• Zapoznanie z członkami swojej rodziny, kształcenie umiejętności prezentacji.
Temat: Na majowej łące.
Cele główne:
• Wdrażanie do wnikliwej obserwacji przyrody oraz zachowania ostrożności w stosunku do owadów.
• Rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego.
• Kształcenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku; rozwijanie myślenia matematycznego.
• Ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ DLA DZIECI 5-6-LETNICH
NA KWIECIEŃ 2022 r.
Opracowany przez: Bożenę Wilk, Joannę Szarotę- Zając
Temat: Nadchodzą Święta Wielkanocne.
– zapoznanie z wybranymi tradycjami Świąt Wielkanocnych
– wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich, rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego
– rozwijanie umiejętności współpracy w małych zespołach
Temat: Ekologia ważne słowo.
– kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci, uświadomienie konieczności segregowania odpadów, poznanie sposobów dbania o przyrodę i zasad zachowania w środowisku przyrodniczym
– poszerzanie wiedzy przyrodniczej
-rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji i uwagi
Temat: Jestem Polakiem i Europejczykiem
– zapoznanie z dawnymi stolicami Polski, pierwszymi królami Polski
– ukazanie Polski na mapie Europy, zapoznanie z jej sąsiadami
– wyjaśnienie znaczenia Unii Europejskiej, zapoznanie z jej hymnem i flagą
Temat: Podróż na nieznaną planetę
– rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu
– poznanie pojęć związanych z kosmosem: układ słoneczny, planety, gwiazdy, orbita
– rozwijanie aktywności twórczej i wyobraźni
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ PROWADZONEJ W ODDZIALE III DZIECI 5-6 LETNICH NA MIESIĄC MARZEC 2021/2022
Opracowanie: Joanna Szarota-Zając, Bożena Wilk
Temat: Muzyka jest wszędzie!
Cele główne:
• Wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa związanego z muzyką.
• Poznanie zawodów: muzyk, piosenkarz, piosenkarka, kompozytor, pianista.
• Rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu poprzez tworzenie akompaniamentu do muzyki.
• Rozwijanie twórczej wyobraźni muzycznej podczas improwizacji rytmicznych, melodycznych, tanecznych i wokalnych.
Temat: Lubię matematykę.
Cele główne:
• Stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.
• Wyposażenie dzieci w określony zasób wiadomości i umiejętności, które przygotują dziecko do podjęcia nauki w szkole.
• Rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego.
• Przygotowanie do planowania aktywności, które prowadzą do celu.
• Zapoznanie z modelami monet i banknotów.
• Wdrażanie do przewidywania skutków w sytuacjach życiowych, wnioskowania i uogólniania.
Temat: Marcowa pogoda.
Cele główne:
• Zapoznanie ze zmiennością zjawisk atmosferycznych występujących na przedwiośniu (opady śniegu/deszczu, mgła, wiatr, itp.).
• Zachęcanie do poszerzania wiadomości na temat marcowej pogody i pojawiających się pierwszych oznak wiosny.
• Rozwijanie umiejętności opisywania pogody i odkodowania jej elementów.
• Kształtowanie postaw prospołecznych – rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w parach i grupach.
Temat: Witaj Wiosno!
Cele główne:
• Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących wiosną w przyrodzie.
• Kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych i wyciągania wniosków.
• Zapoznanie z budową i warunkami rozwoju roślin.
• Doskonalenie umiejętności kodowania i odczytywania informacji.
• Rozbudzanie zainteresowań ludowymi zwyczajami dotyczącymi powitania wiosny.
Temat: W wiejskiej zagrodzie.
Cele główne:
• Zapoznanie z wyglądem i zwyczajami życia zwierząt na wiejskim podwórku oraz z rolą zwierząt hodowlanych w życiu człowieka.
• Wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią.
• Kształtowanie umiejętności liczenia na konkretach – rozwijanie umiejętności posługiwania się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI 5-6-letnich LETNICH
NA MIESIĄC LUTY 2022
Opracowały: B. Wilk, J. Szarota- Zając
TEMATY:
W krainie bajek i baśni:
– kształtowanie emocjonalnego stosunku do książki jako źródła przeżyć i wiedzy
– budzenie zainteresowań czytelniczych, oraz chęci samodzielnego czytania
– kształcenie poprawnych wypowiedzi i umiejętności wyrażania myśli
– kształcenie dojrzałości emocjonalno- społecznej, wyrabianie samodzielności, zaradności, dyscypliny, umiejętności samooceny oraz oceny zdarzeń
Lubię matematykę.
– stwarzanie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy
– wyposażenie dzieci w określony zasób wiadomości i umiejętności, które przygotują dziecko do podjęcia nauki w szkole
– przygotowanie do planowania aktywności, które prowadzą do celu
– zapoznanie z modelami monet i banknotów
– wdrożenie do przewidywania skutków w sytuacjach życiowych, wnioskowania i uogólniania
Jestem samodzielny w kuchni.
– przekazywanie wiadomości o zdrowym, ekologicznym stylu życia
– ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu
– zachęcenie do kreatywności, samodzielności w planowaniu i przyrządzaniu posiłków
Zwierzęta egzotyczne
– zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi, ich nazwami, wyglądem, miejscem zamieszkania, zwyczajami
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ PROWADZONEJ W ODDZIALE III DZIECI 5-6 LETNICH NA MIESIĄC STYCZEŃ 2021/2022
Opracowanie: Joanna Szarota-Zając
Temat: Witamy Nowy Rok!
Cele główne:
- Poszerzenie słownika dzieci o nazwy miesięcy. Rozwijanie umiejętności nazywania dni tygodnia.
- Zapoznanie z zawodem zegarmistrza i z różnymi typami zegarów.
- Stwarzanie okazji do dostrzegania rytmu i stałego następstwa pór roku; zachęcanie do określania charakterystycznych cech pór roku.
Temat: Zwierzęta zimą.
Cele główne:
- Poznawanie zimowych ciekawostek z życia zwierząt, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób przetrwania przez nie zimy.
- Uświadomienie konieczności dokarmiania zwierząt zimą. Poszerzanie wiedzy na temat zawodu leśniczego.
- Wzbogacenie i usystematyzowanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce.
Temat: Kocham Babcię i Dziadka.
Cele główne:
- Rozwijanie szacunku do osób starszych.
- Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Kształtowanie odporności emocjonalnej.
Temat: Zabawy na śniegu – bezpieczne ferie zimowe.
Cele główne:
- Kształtowanie nawyków bezpiecznej zabawy na śniegu.
- Uświadomienie niebezpieczeństw wynikających z nieprzestrzegania zakazów podczas zabaw na śniegu.
- Zapoznanie z pracą ratownika medycznego i podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy.
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI 5-6 LETNICH
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ 2021 r.
Joanna Szarota-Zając, Bożena Wilk
Tematy:
1. Czekamy na Św. Mikołaja
- Przybliżenie dzieciom postaci Biskupa Św. Mikołaja, pogłębienie wiedzy na jego temat
- Zrozumienie potrzeby szanowania tradycji i obrzędów
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania wartościowych cech charakteru i usposobienia
- Rozwijanie procesów poznawczych, pamięci, uwagi, porównywania i wnioskowania
2. Skąd się bierze prąd?
- Poznanie miejsc, gdzie produkuje się prąd i jak energia dociera do odbiorców
- Utrwalenie wiadomości dotyczących domowych urządzeń, które zasilane są energią elektryczną
- Nauka prawidłowego i bezpiecznego korzystania z domowych urządzeń zasilanych energią elektryczną
3. Dinozaury
- Rozbudzenie zainteresowań dzieci i wzbogacenie ich w wiadomości z zakresu prehis
- Rozpoznawanie wyglądu, nazw wybranych dinozaurów i sposobu odżywiania
4. Witamy zimę
- Rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata.
- Usystematyzowanie wiadomości na temat pór roku, znajomość nazw, cech charakterystycznych dla danej pory, typowych zjawisk atmosferycznych
- Globalne odczytywanie nazw pór roku
- Wprowadzenie kalendarza: pory roku, nazwy miesięcy, urodziny dzieci
5. Święta, święta.
- Poznanie przez dzieci tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
- Wywołanie radosnego nastroju spowodowanego zbliżającymi się świętami
- Zachęcenie dzieci i rodziców do przygotowania potraw świątecznych z produktów ekologicznych
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ PROWADZONEJ W ODDZIALE III DZIECI 5-6 LETNICH NA MIESIĄC LISTOPAD 2021/2022
Opracowanie: Joanna Szarota-Zając, Bożena Wilk
Temat: Jesienne nastroje.
Cele główne:
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech późnej jesieni; utrwalenie cech listopadowej pogody; określanie znakami zjawisk pogodowych.
- Tworzenie sytuacji rozwijających u dzieci różne formy ekspresji: słownej, muzycznej, ruchowej, plastyczno-technicznej.
- Wprowadzenie litery „I, i”, doskonalenie procesów analizy i syntezy słuchowej, doskonalenie umiejętności wyróżniania głosek w nagłosie, przygotowanie do nauki czytania.
Temat: Jestem małym patriotą.
Cele główne:
- Kształcenie postawy szacunku wobec symboli narodowych i poczucia przynależności narodowej.
- Rozwijanie postaw patriotycznych, uczenie odpowiedniego zachowania podczas słuchania i śpiewania hymnu państwowego.
- Poznanie ważnej dla Polski postaci historycznej – Józefa Piłsudskiego.
Temat: Dbamy o zdrowie.
Cele główne:
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych i utrwalanie dbałości o higienę ciała.
- Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych.
- Kształtowanie sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „D, d”; zachęcanie do poprawnego wypowiadania zgłosek.
- Zapoznanie z wyglądem cyfry 5, rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi.
Temat: Moje domowe zwierzątko.
Cele główne:
- Wzbudzanie uczuć empatycznych w stosunku do zwierząt i uświadomienie konieczności respektowania ich praw.
- Zapoznanie z potrzebami zwierząt i sposobem opieki nad nimi.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za warunki życia posiadanych zwierząt.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania zwierząt ze względu na różne kryteria.
- Wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „K, k”.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ PROWADZONEJ
W ODDZIALE III DZIECI 5-6 LETNICH NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2021/2022
Opracowanie: Bożena Wilk, Joanna Szarota-Zając
JESIEŃ W SADZIE
- dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie,rozwijanie sprawności manualnej, wzbogacanie wiadomości na temat owoców , ćwiczenie sprawności ruchowej, rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, słuchowej, smakowej i dotykowej.
- zapoznanie z literą O,o , cyfrą 1,2 .
JESIEŃ NA DZIAŁCE
- dostrzeganie zmiany zachodzące w przyrodzie w ogródkach działkowych, , rozpoznawanie części jadalnych warzyw, określenie roli witamin dla zdrowia człowieka.
- zapoznanie z literą A, a; cyfry 3
O SOBIE SAMYM
- budowanie systemu wartości, doskonalenie umiejętności werbalizowania swoich przemyśleń i przeżyć dotyczących wartości.
- rozwijanie umiejętności wyrażania i nazywania uczuć.
- zapoznanie z literą M,m; cyfry 4
TARNÓW MOJE MIASTO
- zapoznanie z historią powstania Tarnowa, etymologią jego nazwy, herbem, zabytkami i ważnymi postaciami historycznymi.
- zapoznanie z literą T,t
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ PROWADZONEJ
W ODDZIALE III DZIECI 5-6 LETNICH NA MIESIĄC WRZESIEŃ 2021/2022
Opracowanie: Joanna Szarota-Zając, Bożena Wilk
Temat: Witajcie w Przedszkolu!
Cele główne:
- Poznanie, przypomnienie i zapamiętanie imion kolegów w grupie.
- Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie – rozwijanie przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji.
- Aranżowanie wystroju sali, zorganizowanie kącików zainteresowań, opracowanie regulaminów korzystania z nich i ich przestrzeganie.
- Poznanie i przypomnienie zasad bezpieczeństwa panujących w przedszkolu i ich przestrzeganie; zachęcanie do stosowania zasad bezpiecznej zabawy.
Temat: Bezpieczna droga do Przedszkola.
Cele główne:
- Zaznajamianie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego.
- Wzbogacenie czynnego słownictwa o nazwy pojazdów ratunkowych, numer alarmowy 112.
- Zapoznanie dzieci z pracą przedstawicieli służb ratunkowych.
Temat: Nadeszła jesień.
Cele główne:
- Utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o nowej porze roku.
- Zapoznanie z popularnymi gatunkami roślin i zwierząt występujących w parku i w lesie.
- Uwrażliwienie na piękno przyrody w okresie jesieni.
Temat: Co robią zwierzęta jesienią?
Cele główne:
- Zapoznanie z jesiennymi zwyczajami wybranych zwierząt.
- Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Zapoznanie ze sposobem spędzania zimy przez zwierzęta leśne.