PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ
DLA DZIECI 4-LETNICH NA KWIECIEŃ 2024 R
Opracowany przez: A. Kuśnierz i B. Wilk
Tematy:
1. „Ruch to zdrowie”
– Zapoznanie z wybranymi sportami i poszerzenie wiedzy dzieci na temat wpływu aktywności fizycznej na zdrowie.
– Zachęcenie dzieci do aktywności ruchowej i uprawiania sportu.
– Kształtowanie umiejętności współdziałania w zabawach ruchowych.
– Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.
2. „Muzyka wokół nas”
– Zapoznanie z wybranymi instrumentami perkusyjnymi, ich nazwami i odgłosami jakie wydają poszczególne instrumenty: grzechotka, trójkąt, tamburyn, bębenek, janczary, dzwonki.
– Rozwijanie słuchu muzycznego, kształtowanie poczucia rytmu.
– Stwarzanie sytuacji wdrażających do rytmicznej gry na instrumentach perkusyjnych.
3. „Tu mieszkam”
– Rozwijanie procesów spostrzegania, poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w krajobrazie i budownictwie wsi i miasta. Zrozumienie potrzeby znajomości swojego adresu.
– Zapoznanie dzieci z najbliższym otoczeniem przedszkola, budynkami, krajobrazem.
– Określanie wysokości bez przyborów pomiarowych (wysoki, niski).
4. „Dbamy o naszą planetę – Ziemię”
– Wdrażanie do dbania o najbliższe otoczenie, kształtowanie zachowań proekologicznych.
– Budowanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro, jakim jest planeta Ziemia.
– Zapoznanie z zasadami dotyczących segregacji śmieci: kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać.
– Poznanie sposobów i możliwości zniwelowania niekorzystnych zmian i wpływów na przyrodę poprzez działania proekologiczne.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ DLA DZIECI 4- LETNICH NA MARZEC 2024 R
opracowany przez: B. Wilk
A. Kuśnierz
TEMATY:
1.Zwierzęta z wiejskiego podwórka
Zapoznanie ze zwierzętami hodowlanymi i ich rolą w życiu człowieka, stwarzanie okazji do ich rozróżniania i nazywania; Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania; Kształtowanie umiejętności naśladowania ruchów i czynności, rozwijanie sprawności ruchowej; Stwarzanie okazji do inwencji twórczej dziecka.
2.Dbamy o zdrowie
Zakładamy zielony kącik Poznanie otaczającego świata, kształtowanie odpowiednich umiejętności i rozbudzanie ciekawości przyrodniczej; Wyrabianie u dzieci cierpliwości, sumienności, systematyczności, dokładności, czyli bycia dobrym obserwatorem przyrody; Poznanie różnorodnych ziół i nowalijek, ich cech charakterystycznych, walorów zdrowotnych, sposobów przetwarzania; Zachęcenie do samodzielnej hodowli niektórych ziół i nowalijek w przedszkolnym kąciku przyrody, wykorzystywanie jako dodatek do potraw.
3. Witamy Wiosnę
Poznanie wybranych tradycji ludowych związanych z nadejściem wiosny; Rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i zachodzącymi w nim zmianami; Poznanie atrybutów Wiosny: dłuższe dni, zielona trawa, powroty
4.Wielkanoc
Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocnymi; Budzenie przywiązania do rodzinnych tradycji; Poznanie symboliki pokarmów święconych na Wielkanoc
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ DLA DZIECI 4-LETNICH NA LUTY 2024 R
Opracowany przez: A. Kuśnierz i B. Wilk
Tematy:
1. „Bal Karnawałowy”
– Poznanie zwyczajów związanych z karnawałem.
– Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy, tworzenie atmosfery życzliwości, pozytywnych relacji w grupie.
– Integrowanie dzieci podczas zabaw i tańców w trakcie balu karnawałowego.
– Dostarczenie radości z wcielenia się w role różnych postaci bajkowych.
2. „Zwierzęta egzotyczne”
– Poznanie różnych gatunków zwierząt egzotycznych oraz rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania ich.
– Rozwijanie umiejętności słuchania i wypowiadania się na temat zwierząt.
– Uświadamianie dzieciom, że zwierzęta egzotyczne potrzebują odpowiednich warunków do życia.
3. „W lodowej krainie”
– Budzenie zainteresowania przyrodą i życiem ludzi na dalekiej północy.
– Zapoznanie z wyglądem zwierząt polarnych. Rozpoznanie ich na ilustracjach.
– Poszerzenie wiedzy dzieci o biegunie północnym i wzbogacenie słownika o nowe wyrazy.
4. „Zimowe zabawy”
– Rozpoznawanie charakterystycznych cech związanych z zimą.
– Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
– Poznanie sposobów spędzania wolnego czasu podczas zimy.
– Wdrażanie do bezpiecznych zabaw na śniegu.
5. „W kosmosie”
– Rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu, poznanie pojęć takich jak: planety, układ słoneczny, słońce, księżyc.
– Utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych.
– Kształtowanie umiejętności odróżniania rzeczywistości od fikcji, rozwijanie kreatywności i wyobraźni.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ DLA DZIECI 4-LETNICH
NA STYCZEŃ 2024 r.
opracowany przez: B. WILK, A.KUŚNIERZ
1.NOWY ROK
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat; przypomnienie wiadomości na temat sposobów witania Nowego Roku w Polsce i na świecie; Doskonalenie umiejętności wyjaśniania przysłów; Kształcenie postawy otwartości i serdeczności wobec innych; kształcenie postawy tolerancji; doskonalenie umiejętności
Zapoznanie z dniami tygodnia i próby ich zapamiętania w toku spontanicznej zabawy
2.ZWIERZĘTA ZIMĄ
Rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt w czasie zimy, Kształtowanie opiekuńczej postawy wobec ptaków i zwierząt leśnych, Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
3.MOJA RODZINA
Kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców poznanie określeń dotyczących członków rodziny bliższej i dalszej Wdrażanie dzieci do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, pomocy przy różnych pracach domowych.
4.BABCIA I DZIADEK
Wzmocnienie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do dziadków , Nawiązywanie bliższych kontaktów z Babcią i Dziadkiem poprzez radosne, wspólne przeżywanie ich święta, okazywanie szacunku Babci i Dziadkowi. Dostarczenie miłych wrażeń i przeżyć: słownych, muzycznych i ruchowych podczas obchodów święta.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ DLA DZIECI 4-LETNICH NA GRUDZIEŃ 2023 R
Opracowany przez: A. Kuśnierz i B. Wilk
Tematy:
1. Sposoby na jesienną szarugę
– Dostrzeganie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni;
– Poznanie sposobów na deszczową pogodę;
– Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku;
2.„Czekamy na Mikołaja”- jak sprawić radość innym
-Wdrażanie dzieci do czynnego uczestniczenia w uroczystościach przedszkolnych – spotkanie z Mikołajem;
– Czerpanie radości z otrzymanych prezentów;
– Poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
– Zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję;
3.„Zima tuż, tuż”
– Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku;
– Zapamiętanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, lód;
– Wdrażanie do właściwego ubierania się zgodnego z porą roku – zimą;
4.„W oczekiwaniu na pierwszą gwiazdkę”
– Wdrażanie dzieci do radosnego przeżywania świąt Bożego Narodzenia;
– Poznanie tradycji świątecznej – wigilijne spotkania;
– Zachęcanie dzieci do pomocy rodzicom w przygotowaniach do świąt;
5.„Hej kolęda, kolęda”
– Czerpanie radości z wspólnego śpiewania kolęd;
– Poznanie tradycji – kolędowanie;
– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się całymi zdaniami;
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ DLA DZIECI 4- LETNICH NA LISTOPAD 2023 r.
Opracowany przez: B. Wilk
Kuśnierz
Tematy :
Polska moja Ojczyzna
– Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej
– Rozpoznawanie godła, barw narodowych, mapy Polski
– Poznanie słów hymnu i zbiorowe śpiewanie go podczas uroczystości patriotycznych
Moje ulubione bajki
– Rozwijanie zainteresowań czytelniczych
– Doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami
– Uważne słuchanie tekstu czytanego
Mamo- tato, wolę wodę
– Ukazanie ważnej roli wody w życiu człowieka
– Zachęcanie do spożywania wody
– Kształtowanie postaw proekologicznych- oszczędność wody w życiu codziennym w domu i przedszkolu
– Zachęcanie do eksperymentowania, odkrywania, wyciągania wniosków
Zwierzęta leśne- przygotowanie do zimy.
-Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej
– Poznanie zwierząt leśnych: lis, borsuk, niedźwiedź, wiewiórka i sposobów przygotowania się do zimy
– Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć i umiejętność skupienia uwagi
– Rozwijanie zainteresowania zabawami teatralnymi
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ
DLA DZIECI 4-LETNICH NA PAŹDZIERNIK 2023 r.
Opracowany przez: A. Kuśnierz i B. Wilk
1. Skarby jesieni
Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią – zmiana koloru liści i ich opadanie.
Poznanie „darów jesieni” oraz niektórych gatunków drzew: kasztanowiec, jarzębina, dąb.
Rozbudzanie zainteresowań światem przyrody.
Doskonalenie umiejętności liczenia.
2. Jesień w sadzie
Obserwowanie zmian zachodzących w sadzie jesienią i wiązanie ich z aktualną porą roku.
Rozpoznawanie i nazywanie owoców (jabłka, gruszki, śliwki).
Rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia.
Wdrażanie i przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa podczas przygotowywania posiłków oraz przed spożywaniem owoców.
3. Moje zwierzątko domowe
Poznanie wybranych zwierząt domowych: pies, kot.
Kształtowanie pozytywnego stosunku do zwierząt.
Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zwierzę.
Poszerzenie wiedzy dzieci dotyczącej pracy weterynarza.
4. Poznaje swoje emocje
Rozpoznawanie i próby nazywania odczuwanych emocji.
Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i emocji w sposób werbalny i pozawerbalny.
Nazywanie emocji wyrażonych przez innych, pokazane na ilustracji – radość, smutek, złość.
Zwracanie się o pomoc do nauczyciela i innych osób dorosłych pracujących w przedszkolu.
PLAN PRACY WYCHOWWCZO- DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ
DLA DZIECI 4-LETNICH NA WRZESIEŃ 2023 r.
Opracowany przez: B. Wilk i A . Kuśnierz
TEMATY EDUKACYJNE:
1.ZUCH- PRZEDSZKOLAK
Przypomnienie pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu, zapoznanie z ich wyglądem i przeznaczeniem, poznanie pracowników w nich przebywających.. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, rozwijanie przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji. Poznanie zwyczajów panujących w grupie starszej. Ustalenie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w grupie i w całym przedszkolu. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dorosłych i wypowiedzi rówieśników.
2. JESTEM GRZECZNYM PRZEDSZKOLAKIEM.
Kształtowanie poczucia własnej wartości oraz szacunku do rówieśników. Kształtowanie postaw prospołecznych, czerpanie radości ze wspólnego działania i zabawy. Wdrażanie do okazywania emocji adekwatnych do sytuacji. Kształtowanie nawyku utrzymania czystości i porządku w najbliższym otoczeniu
3. BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
Rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji. Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Zapoznanie z różnymi służbami ratowniczymi, ich numerami alarmowy. Przybliżanie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa. Rozwijanie słuchu fonematycznego. Rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych.
4. DBAMY O ZDROWIE- JEMY WARZYWA.
Zapoznanie z nazwami warzyw, częścią jadalną, potrawami z nich zrobionymi. Uświadomienie dzieciom konieczności zjadania warzyw jako warunku zdrowego życia. Dostarczanie dzieciom okazji do odczuwania humoru tekstów literackich. Rozwijanie sprawności całego ciała w tym sprawności manualnych.