Plan pracy gr IV

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej  z dziećmi 4,5 letnimi  na miesiąc kwiecień 2025r

 

                                                                                                                                                                              opr.  Lucyna Rusnak

 

  • Wiosenny ogród.

Rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody. Rozumienie wartości pracy ogrodnika Poznanie różnego rodzaju nasion. Utrwalenie nazw ptaków. Rozwijanie zainteresowania otaczającym światem. Rozwijanie wyobraźni  twórczej. Bogacenie słownika czynnego. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

  • W wiejskiej zagrodzie.

Uwiadomienie konieczności dbania o zwierzęta. Utrwalenie nazw zwierząt hodowlanych. Wzbogacenie wiedzy na temat życia zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzących od zwierząt. Coraz lepsza orientacja w schemacie swojego ciała. Rozwijanie własnych zainteresowań. Zwrócenie uwagi, iż zdrobnienie stanowi formę pieszczotliwą, która określa pozytywny stosunek do kogoś/czegoś. Zdawanie sobie sprawy z zależności między tłem i figurą. Doskonalenie umiejętności precyzyjnego cięcia nożyczkami.

  • Nadchodzi Wielkanoc.

Odczuwanie nastroju oczekiwania i radości w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi. Utrwalenie znajomości symboli Świąt Wielkanocnych. Poznanie budowy jajka. Rozwijanie postaw moralnych: życzliwości, serdeczności, sympatii. Rozwijanie wrażliwości estetycznej. Rozwijanie wytrwałości przy wykonywaniu zadania.

  • Co to jest Ekologia?

Rozumienie potrzeby ochrony przyrody. Nabywanie postawy odpowiedzialności za najbliższe otoczenie. Utrwalenie zasad segregacji odpadów. Odczuwanie satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.   

  • Mój kraj Polska.

Wzbogacanie wiedzy o „małej ojczyźnie”. Wzmacnianie więzi emocjonalnej w społeczności przedszkolnej. Utrwalenie nazwy ulicy zamieszkania i lokalizacji przedszkola. Zaznajomienie z legendą o powstaniu państwa polskiego oraz  legendą o Warsie i Sawie. Utrwalenie znajomości symboli narodowych. Wzrost poczucia przynależności narodowej. Przybliżenie pojęcia „patriotyzm”. Rozumienie porównań i przenośni. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. 

 

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej

z dziećmi 4,5 letnimi  na miesiąc marzec 2025r

 

                                                                                                                                                                              Opracowały: Anna Żak, Lucyna Rusnak

 

  1. Cztery żywioły.

Zaznajomienie ze znaczeniem przysłowia „W marcu jak w garncu”. Poznawanie właściwości wody, rozumienie, że nie każda woda nadaje się do spożycia. Doprowadzenie do zrozumienia, że powietrze jest wszędzie i jest niezbędne do oddychania, do życia. Dostrzeganie siły żywiołu, jakim jest wiatr- korzyści i zagrożeń. Zapoznanie z przyczynami powstawania pożarów i niebezpieczeństwami związanymi z ogniem-uświadomienie sobie sytuacji, w których przeżywamy strach. Rozwijanie wyobraźni twórczej. Rozwijanie  naturalnej ciekawości i chęci samodzielnej eksploracji tego, co nas otacza. Rozwijanie własnych zainteresowań. Wzbogacanie  słownika dziecka.

  1. Domowi ulubieńcy: kot i pies.

Rozwijanie pozytywnego i opiekuńczego stosunku do zwierząt. Pogłębienie refleksji dotyczących znaczenia przyjaźni. Budowanie przyjaznych relacji społecznych.  Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Rozwijanie pamięci ruchowej. Wyrabianie i utrwalanie orientacji przestrzennej. 

  1. Gdzie jesteś Wiosno?

Rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym i  zachodzącymi w nim zmianami. Wzbogacenie wiedzy dzieci n/t świata roślin. Rozumienie porównań i przenośni. Rozwijanie świadomości samego siebie i innych osób za pomocą ruchu. Uświadomienie sobie własnego stanu emocjonalnego. Nadawanie całej wypowiedzi prawidłowego układu pod względem logicznym. Doskonalenie umiejętności liczenia. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

  1. Dbamy o zdrowie.

Wzbogacanie czynnego słownika o wyrazy związane ze zdrowiem. Rozwijanie postawy prozdrowotnej. Zwrócenie uwagi na zbędne i szkodliwe substancje w pożywieniu. Rozwijanie prawidłowych nawyków żywieniowych i higienicznych. Budzenie odpowiedzialności za własne zdrowie. Rozróżnianie i nazywanie emocji. Rozwijanie umiejętności wycinania zaplanowanego kształtu wprost z papieru. Doskonalenie sprawności manualnej.

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej

z dziećmi 4,5 letnimi  na miesiąc luty 2025r.

 

                                                                                                                                                                                 opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak

1.W karnawale czas na bale.

Czerpanie radości ze wspólnej zabawy. Rozwijanie empatii, liczenie się z potrzebami i pragnieniami innych. Zacieśnianie więzi koleżeńskich.  Rozwijanie swobody w wypowiadaniu własnego zdania. Rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz kreatywności. Dbałość o zachowanie porządku w miejscu pracy. Podejmowanie różnych ról podczas zabaw. Rozwijanie zwinności i zręczności. Wzmacnianie poczucia własnej wartości. Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

2.Dzieci lubią zimę.

Utrwalenie nazw garderoby letniej i zimowej. Utrwalenie nazw zwierząt polarnych. Zachęcanie do wypowiedzi wielozdaniowych. Tworzenie przyjaznej atmosfery w grupie. Rozwijanie umiejętności społeczno- emocjonalnych. Doskonalenie sprawności manualnej. 

3.Robimy zakupy w sklepie.

Przyswajanie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Nabywanie postawy świadomego konsumenta. Rozwijanie zaradności i samodzielności. Skupienie uwagi na prawidłowościach, cechach charakterystycznych monet i banknotów. Uświadomienie roli pieniędzy jako środków płatniczych. Używanie form grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami. Rozwijanie wyobraźni.

4.Co łączy smoki z dinozaurami.

Wzbogacenie wiedzy n/t dinozaurów. Wzbogacenie wiedzy o świecie. Rozwijanie wrażliwości na barwy i kształty. Utrwalenie znajomości figur geometrycznych.  Rozwijanie własnych zainteresowań. Rozbudzanie ciekawości. 

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej 

z dziećmi 4,5 letnimi  na miesiąc styczeń 2025r

 

                                                                                                                                                                              opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak

1.Witamy Nowy Rok z przyjaciółmi.

 Poznanie pojęcia „rok”, „pory roku”, wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu w tym nazwami  pór roku, nazwami dni tygodnia. Kształtowanie zdolności dzielenia się oraz sprawiania radości innym poprzez oferowanie prostej pomocy, miłe słowo i gest, przygotowane samodzielnie niespodzianki. Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności

2.Zimowa olimpiada przedszkolaków.

Uświadamianie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie. Poznanie poję Zimowa Olimpiada i Paraolimpiada i zimowych dyscyplin sportowych. Akceptowanie odmienności osób niepełnosprawnych.  Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe.  Kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej,  odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych podczas rywalizacji sportowych. Utrwalenie znajomości piramidy zdrowego żywienia, rozróżnianie zdrowej i niezdrowej żywności, wyrabianie nawyków prozdrowotnych

3.Moi dziadkowie.

Uświadomienie  własnej roli społecznej w rodzinie,  kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków, uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta, wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości. rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych.

4.Pięć zmysłów mam.

Zapoznanie z pięcioma podstawowymi zmysłami i ich rolą w codziennym życiu. Uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na samopoczucie i zdrowie. nawyku dbania o higienę narządów zmysłu. Nabywanie właściwego stosunku do ludzi niewidomych, głuchoniemych. Oswojenie dotykowe z powierzchnią o różnej fakturze, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, zastosowanie dźwięku jako środka wyrazu,  rozwijanie pamięci słuchowej.

5.Z kulturą za pan brat”.     

wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym, zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami, rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno, rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami, tj. kreatywnością, innowacyjnością, doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki.     

 

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej z dziećmi 4,5 letnimi  na miesiąc grudzień 2024r

 

                                                                                                                                                                                 Anna Żak, Lucyna Rusnak

Imieniny Mikołaja.

Zaznajomienie z historią o św. Mikołaju, pielęgnowanie tradycji, odnoszenie się do siebie z życzliwością. Rozwijanie śmiałości, wiary we własne siły. Ćwiczenia w coraz lepszym rozumieniu aspektu kardynalnego liczby. Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej. 

Kuchenne laboratorium.

Poznanie zastosowania kilku sprzętów kuchennych. Poznanie pojęć ogólnych, takich jak: pieczywo, napoje, słodycze, nabiał. Uściślenie wiedzy związanej z przygotowaniem posiłków. Ukazanie bogactwa darów natury na świątecznym bożonarodzeniowym stole. Utrwalenie znajomości swojego adresu domowego. Doskonalenie mowy. Rozwijanie wyobraźni i inwencji ruchowej. Rozwijanie słuchu fonematycznego. 

Czekamy na Święta.

Poznanie istoty Świąt Bożego Narodzenia, odczuwanie nastroju oczekiwania i radości w związku ze zbliżającymi się świętami. Wzbogacanie słownictwa. Rozwijanie zainteresowania przedmiotami dekoracyjnymi. Rozwijanie wrażliwości estetycznej. Doskonalenie umiejętności współpracy w zespołach, planowania kolejnych czynności. Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami.  Określanie liczebności zbioru. Doskonalenie precyzji ruchów palców i dłoni. 

Świąteczne spotkania rodzinne.

Współtworzenie atmosfery akceptacji i życzliwości. Budowanie pozytywnych relacji w grupie. Używanie czasu przeszłego w wypowiedzi. Rozwijanie wyobraźni. Kojarzenie elementów stroju z ich przeznaczeniem. Spostrzeganie zmian we wzajemnym położeniu przedmiotów. Rozwijanie wrażliwości muzycznej. Uwrażliwienie na piękno  języka literackiego.

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc listopad 2024r

opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak

 

Mój dom. Moja Ojczyzna”
Rozwijanie zainteresowań architekturą mieszkalną i krajobrazu, , utrwalenie znajomości adresu domowego, rozwijanie samodzielności myślenia, argumentowania, doskonalenie umiejętności podziału wyrazów na sylaby i liczenia sylab w wyrazie, rozwijanie umiejętności planowania swoich czynności, rozwijanie małej i dużej motoryki, kształtowanie postaw patriotycznych.

Leśne śpiochy i nie – śpiochy”
Rozwijanie zainteresowań światem przyrody, rozwijanie słuchu fonematycznego, zacieśnianie więzi koleżeńskich, rozwijanie umiejętności dodawania, rozwijanie koncentracji uwagi, rozwój umiejętności wizualizowania, wytworzenie emocji radości i zadowolenia, rozwijanie myślenia i wyobraźni twórczej, doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi,.

„Odkrywamy kosmos”
Wzbogacenie słownictwa, wyciąganie prostych wniosków na podstawie zdobytych informacji, rozwijanie zainteresowań czytelniczych-rozumienie pojęć: daleko – blisko, dalej – bliżej, rozwijanie umiejętności odczytywania zakodowanych informacji, doskonalenie umiejętności wycinania, rozwijanie sprawności grafomotorycznej, rozwijanie logicznego myślenia

„W teatrze”
Wzbogacenie wiedzy n/t sztuki teatru. Poznanie pojęć związanych z wystrojem teatru: aktor, scena, kurtyna, sufler, lalka. Poznanie zasad kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych. Rozwijanie inwencji twórczej poprzez tworzenie prac plastycznych. Zapoznanie dzieci z elementami obrzędowości ludowej.

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej 

z dziećmi 4,5 letnimi  na miesiąc październik 2024r

 

                                                                                                                                                                                                                                          opr. Anna Żak, Lucyna Rusnak

 

  • W sadzie i w ogrodzie.

Rozpoznawanie i nazywanie owoców i warzyw, poznanie znaczenie witamin dla zdrowia, utrwalenie nawyku mycia warzyw i owoców przed jedzeniem. Utrwalenie znajomości kolorów. Rozumienie pojęć dalej-bliżej. Rozwijanie inwencji twórczej. Doskonalenie uwagi i precyzji. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zwracania się do siebie. 

  • Złota jesień wokół nas.

Odkrywanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku. Rozpoznawanie gamy ciepłych barw. Poznanie właściwości jesiennych liści. Wzrost wiedzy n/t różnych sposobów przetwarzania owoców i warzyw, gromadzenia przez ludzi zapasów na zimę, Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów zbioru oraz  dzielenia zbioru na podzbiory.  Rozwijanie umiejętności współdziałania. Kształtowanie poczucia rytmu.

  • Dbam o swoje bezpieczeństwo.

Utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię. Uświadomienie roli sygnalizacji świetlnej. Zachowanie ostrożności w pobliżu ulicy. Rozumienie pojęć: obok, między, na środku. Rozbudzanie ciekawości, pomysłowości. Rozwijanie zainteresowań technicznych. Doskonalenie sprawności ruchowej.

  • Ważne wynalazki.

Poznanie działania i sposobów wykorzystania kilku urządzeń technicznych w gospodarstwie domowym. Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób urządzenia techniczne ułatwiają ludziom życie. Rozwijanie umiejętności konstruowania zbiorów o takiej samej liczbie obiektów.  Rozwijanie samodzielności i konsekwencji w działaniu.

  • Sposoby na jesienna szarugę.

Wzbogacenie wiedzy n/t tego co zbierają ludzie, czym się zajmują. Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej. Rozwijanie zamiłowań czytelniczych. Kształtowanie sprawności grafomotorycznej. Podejmowanie prób rozróżniania stron lewa-prawa. Doskonalenie  intuicji malarskiej.

Plan pracy wychowawczo- dydaktycznej
z dziećmi 4,5 letnimi na miesiąc wrzesień 2024 r.

opr. Anna Żak, Bożena Wilk

Witajcie w przedszkolu.

Zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem. Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie rozwijanie przyjaznych relacji opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji. Przypomnienie zwyczajów panujących w przedszkolu. Ustalenie i przestrzeganie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania dorosłych i wypowiedzi rówieśników.

Razem jest weselej.

Poznawanie zamiłowań i upodobań swoich kolegów, odkrywanie swoich mocnych stron, sposobów radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Nabywanie świadomości dzielenia przestrzeni z innymi dziećmi i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności opowiadania, pokonywania nieśmiałości podczas dzielenia się swoimi przemyśleniami na forum grupy. Wzbogacanie słownika przez kontakt z literaturą. Rozwijanie poczucia rytmu, odnajdywanie przyjemności podczas ruchu przy muzyce.

Nasze emocje i uczucia.

Uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób. rozwijanie u dzieci zdolności do empatycznego odczuwania; – kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach oraz radzenia sobie z nimi. Poprzez tworzenie prac plastycznych rozwijanie małej motoryki, precyzji i dokładności. Dostrzeganie i nazywanie różnic i podobieństw, utrwalanie pojęć: nad, pod, góra, dół.

Witamy jesień.

Podsumowanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią Rozwijanie umiejętności współdziałania w sytuacji zabawowo-zadaniowej. Utrwalanie nazw darów jesieni, dobierania stroju odpowiednio do pogody. Rozbudzanie zainteresowań światem przyrody. Rozwijanie zmysłu dotyku, węchu, wzroku oraz umiejętności matematycznych poprzez zabawy z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.

 

Przejdź do treści